Jag är 80-talist och har gjort en observation i min församling (och flera andra). Jag har förstått att på 80-talet fanns det en massa "radikala" tonåringar i frikyrko-Sverige. T.ex. alla den tidens Jerusalem-fans. Vad hände med dem? 60- och 70-talisterna är antalsmässigt ganska dominerande i våra kyrkor idag, men med en HELT annan mentalitet än deras föräldrageneration.
Jag vill hävda att 60- och 70-talisterna i dagens Sverige är den stora BROMSKLOSSEN för väckelse. De är likgiltiga, karriärsupptagna, individualistiska och sekulariserade... Trots det sitter de på en massa ledarfunktioner i våra församlingar. Vad hände med Neutral-, Krigsman-, Moderne Man- och Plunder Hell-mentaliteten????? Vill vi inte vinna Sverige längre??? Och till råga på allt så smittar de av sin mentalitet i sina barn, 90-talisterna. Dagens ungdom! Så det ser tufft ut för våra församlingar.
Min generation däremot lyser med sin frånvaro, inget jag är stolt över men ska vi tro Johannes så är det åtminstone bättre att vara kall än att vara ljummen.
----------------- Så va' de' då - Så e' de' nu. |